Dan (ingatlah) Kami akan mengadakan neraca timbangan yang adil untuk (menimbang amal makhluk-makhluk pada) hari kiamat; maka tidak ada diri sesiapa akan teraniaya sedikitpun; dan jika (amalnya) itu seberat biji sawi (sekalipun), nescaya Kami akan mendatangkannya (untuk ditimbang dan dihitung); dan cukuplah Kami sebagai Penghitung. (Surah Al-Anbiya’ : 47)

Maha Suci Allah yang Maha Adil timbanganNya. Walau hatta sebesar biji sawi termasuk dalam timbangan neracaNya. Oleh itu, jangan kita berkira sangat untuk berbuat amal kebajikan yang kecil-kecil, seperti niat untuk melakukan kebaikan, membuang duri dari jalanan, menyebarkan salam, memaniskan muka dengan senyuman dan banyak lagi perkara-perkara yang nampak kecil dan remeh, tetapi sesungguhnya setiap satu ada nilaian di sisi Allah..

Analogi mudah, untuk lulus peperiksaan, kita hanya memerlukan 0.02 markah lagi untuk lulus, habis rayu dengan pihak pemeriksa kertas supaya bagi kita lulus.. Di kala itulah kita merasa betapa pentingnya point-point kecil semasa menjawab peperiksaan..

• تربية رمضان •

Advertisements

Tinggalkan komen anda

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s